fredag 8. oktober 2010

Fra fjøs til stall

Carrie, min skjønne Welsh Cob sec D

Det begynner å bli en stund siden forrige blogginnlegg, men her kommer det jammen et livstegn fra meg :)
Min sommer har vært preget av det gode hesteliv, og slikt blir det ikke mye interiørblogging av... ;)

Sommeren startet med at vi skulle ha en ponni på fôr i noen måneder.. Jeg argumenterte med at dette ville bli veldig kjekt for husets datter.
Som gammel hestejente hadde jeg selvfølgelig ingen egeninteresse her!
En ponni på fôr, ble til to ponnier på fôr, som igjen ble til at vi skulle kjøpe en ponni...!
Og når man skal kjøpe ponni må man bygge stall..

 Kess, Hedvig sin ponnisjarmør! (minihaflinger)

Jeg tegnet, planla, og fikk mannen til å bygge om det gamle melkerommet på gården til en stall for to hester. (Kjekt med en boks ekstra i tilfelle jeg skulle ha hest jeg også ;)

Men når vi først var i gang, var det jo kjekt om vi kunne ha plass til flere hester, og vi begynte likegodt å bygge om hele det gamle kufjøset til stall.
Fjøset hadde vært ubrukt i 10 år, og var i denne tiden blitt brukt til lager, så etter en uke med rydding og tømming, var vi klare til å starte ombyggingen. Vi ville ha plass til 5 hester, rikelig med plass til utstyr, fôr og flis, samt sitteplasser til voksne og barn.

 Embla, verdens mest sosiale 4-åring!

Når fjøset var ryddet var det klart for å fjerne gammel fjøsinnredning og gammelt melkeanlegg, dekke over spaltegulv, og gjøre klart til støping av nytt gulv.
Det var mange timer med vinkelsliper, lemping og bæring.
Flinke mannen min!

 Stallens gamlemor :) Sandra, en 19 år gammel, drektig, ulsblakk fjording

Det ble kalt inn til dugnad, og gulvet ble støpt i løpet av en lang dag, en lang kveld, og litt av natta ;) Deretter var det klart for snekring! Mannen snekret knallfine bokser i løpet av et par uker, jeg malte veggene, og plutselig var vi klare for innflytning! =)

 Villrose, fine nordlandshesten


 Her er innredning fjernet, og det er lagt isolasjon for å jevne ut gulvet. Det var store nivåforskjeller siden det var spaltegulv, spilt og forbrett der før. Oppå isolasjonen er det lagt plast og jernmatter. Klart for støping!

Vi brukte litt over en måned på ombyggingen

 Mannen hadde rimelig fri utfoldelse i snekringsprosessen. Jeg bestemte størrelser på bokser og dører, han ordnet resten. Jeg ble veldig imponert og fornøyd over resultatet! :)


 Fire bokser på rekke og rad! Alle boksene har minst ett vindu, slik at det er rikelig med lys i stallen. Vinduene er i en slik høyde at hestene kan nyte usikten :)

 Bak døra her, har vi oppbevaring av fôr, flis og kraftfôr.

 Ungene stortrives i stallen, og har flere ganger spist niste og gjort lekser her ;)
Her kastes det ikke bort tid på å dra hjem først, altså! Vi voksne er flinke å ta med kaffe og kakerester, og vet å kose oss i stallen vi også ;)

Historien begynte med at vi skulle ha en ponni på fôr, og endte med at vi kjøpte  en ponni og en hest, og bygde stall til 5 :) Et veldig bra resultat synes jeg!
Å leie ut stallplasser er hyggelig og sosialt og er med på å skape et skikkelig miljø i stallen.

Neste post på programmet er bygging av ridebane :)

Ha en fortsatt fin helg!

13 kommentarer:

små og store drømmer sa...

Så gøy å se.
I natt drømte jeg faktisk at jeg eide to hester som jeg skulle starte i konkurranse. Men jeg fikk plutselig ikke delta pga reklame på skjorten..
Det var uansett en fantastisk drøm.
Jepps, jeg er en gammel hestejente som angrer på at jeg la opp for mange år siden.
Gleder meg til fortsettelsen.
Jeg får leve min hestedrøm gjennom bloggingen din :)

God helg! :)

Tee of Vinnord Cottage sa...

så inspirerende!!!! Jeg må sende linken videre til O-mannen :) Han har hatt lyst til å bygge om fjøset til stall også!!!

Jeg har også Welsh :D En sec C hoppe...

O-mannen (bestevenn) driver med welsh oppdrett og har en drøss D'er, noen C'er og ett par A'er :)

Hvem er din etter?

Kanskje vi treffes på NPA treff senere :D

Første gang jeg har møtt interiørfrelst som også er ponnifrelst :D

http://vedelven.blogspot.com/ sa...

kjempefint!

Astrid sa...

Hei! Så gøy å lese et innlegg fra deg. Du var en av de bloggene som inspirerte meg mest til å selv lage en blogg i våres. Liker veldig godt stemningen i hjemmet ditt og ikke minst å lese litt om livet på landet med små barn. Som bondejente selv bosatt i boligfelt blir jeg glad av slikt :)! Gratulerer med kjempefin stall! Så gøy at dere også bruker det som et sted familien kan være også utenfor hestestellet. Slikt tenker jeg hestene også setter pris på! Lykke til videre!
Beste hilsen persilledamen

Tee of Vinnord Cottage sa...

Gurimalla sååå gøy å møte ny welsh frelst!!!

Ja hoppa mi er føll i år hun :) Har jo drevet med Welsh en stund fra "sidelinja" men i år fikk jeg min første egeneide :) Hun er knallfin. Er etter den nydelige D-hingsten Marcello (som har både Nebo og Menai i stammen sin) og ei Lanners A hoppe ved navn Lanners Daisy May (etter Briederene Toryn bl.a.) Jeg ville ha føll for å kunne prege henne fra fødselen av :)

Hilde (Storhaug) har utrolig mange fine hingster. Vi har brukt henne mange ganger. (Med vi mener jeg meg og bestevennen min, som EIER alle disse flotte dyrene jeg jobber med). Han har faktisk jobbet på stutteri Nebo i Wales ;) Og i fjor hadde vi Nebo hingst i stasjon :) Vi arragngerer 3 show sammen i året vi to. Nyttårshow i Sylling, Welsh Show i Porsgrunn og Spone Open i Modum :) Så som du skjønner er jeg ganske aktiv innen NPA :) Det er kjempegøy og du møter så mange flotte mennesker!!! :)
Hvis du er på Facebook må du gjerne legge meg til :) Jeg er Trine L. Feldmann

Ha en strålende dag!

Astrid Hemsydd sa...

Så kjekt å ha deg tilbake på bloggen, HønePøne!
Det har ikke vært mye blogging her i sommer heller, som du kanskje skjønner hvorfor ;)
Spennende lesning om hestene og stallbygging. Flott det ble til slutt da! Dette må jo være helt etter dine drømmer!

Janita sa...

Hurra for nytt blogg-innlegg!! Kjekt å lese og se bilder fra hele prosessen, knallbra ble det ivertfall!:-)

Haust sa...

Å, du er her igjen! :D

Nydelege hestar! Trur eg må få meg ein hest i vinterhagen! ;)

God helg til deg og dine...

bente sa...

Så kjekt me et nytt innlegg! :) fine hestene,fine stallen og snille mannen! :)

Martes atelie` sa...

Så fint det ble! Ikke rart du har vært opptatt.

Linda sa...

Morro å titte innom bloggen din! Flott stall! :) - Og skjønne hester. Jeg kom også til å kjøpe to nydelige hester i sommer, da jeg kom hjem til Norge etter endte studier i Dk. Hadde hest før studiene og kunne ikke dy meg med å skaffe meg et par så fort jeg kom hjem. Hestelivet er herlig ;)

Kommer nok til å titte innom deg igjen!

Kh Linda

Cecilie sa...

Hei! :) Gammelt innlegg, men jeg spør likevell.
Hva brukte dere til å legge oppå spaltegulvet før armeringen? hvilken isolasjon? skal støpe gulv i gammelt fjøs jeg også.. :)

Erica sa...

Flott blogg! Jeg har også snekret til hestene, men ikke en hel stall! Bare en høybar :o) Se min blogg! http://islandshestsenteret.no/2015/06/11/ikke-ti-tommeltotter-bare-en-bla-snekring-av-hoybar-til-hestene/